مقالات

پی اچ متر آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه ph متر به عنوان یکی از لوازم آزمایشگاهی بوده که وجود آن در هر آزمایشگاه ضروری است. این دستگاه الکتریکی برای اندازه‌گیری فعالیت یون هیدروژن در محلول در یک آزمایشگاه استفاده می‌شود. با استفاده از این دستگاه می‌توان ایجاد اسیدی، قلیایی یا خنثی بودن یک محلول را به طور دقیق تشخیص داد. در همه آزمایشگاه‌ها از این دستگاه استفاده می‌شود و کار با آن باید با دقت زیادی انجام شود. با نگین طب همراه شوید تا اطلاعات بیشتری درباره انواع و کاربرد ph متر آزمایشگاهی به دست آورید.

دستگاه PH متر چیست؟

دستگاه PH متر چیست؟ دستگاه phمتر از یک ولت‌متر متصل به یک الکترود پاسخ‌دهنده به ph و یک الکترود بدون تغییر تشکیل می‌شود. الکترود پاسخ‌دهنده به ph از جنس شیشه‌تولید می‌شود و مرجع آن معمولاً از جنس کلرید نقره است. گاهی اوقات در ساخت این دستگاه از الکترود کلرید جیوه نیز استفاده می‌شود.

زمانی که این دو الکترود در یک محلول قرار می‌گیرند مانند یک باتری عمل کرده و یک پتانسیل الکتریکی در آن ایجاد می‌شود که فعالیت یون هیدروژن در محلول ارتباط دارد. در این حالت ولت‌متر می‌تواند اختلاف پتانسیل شیشه و الکترودهای مرجع را اندازه‌گیری کند.

ph meter

pH متر چگونه کار می‌کند؟

در ساخت پی‌اچ متر سه قسمت مختلف الکترود داخلی، الکترود مرجع و یک متر امپدانس ورودی بالا وجود دارد. الکترود داخلی این وسیله یک سیم نقره‌ای است که با کلرید نقره سیم پوشانده شده است. الکترود مرجع نیز از همان مواد تشکیل شده است. داخل پروب این دستگاه یک محلول بافر با Phهفت  قرار دارد. pH اندازه گیری شده توسط این دستگاه، تفاوت در H+بین بافر مرجع درون پروب و محلول نمونه است. برای اندازه‌گیری دقیق توسط این دستگاه باید ابزار را با محلول های بافر مناسب کالیبره کرد.

pH متر چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟

اگر بخواهیم در یک محلول میزان اسیدیته و یا قلیایی بودن آن را به‌طور دقیق بررسی کنیم باید از این دستگاه استفاده کنیم. این دستگاه با استفاده از یک مترسنج الکترونیکی ph دقیقه یک محلول را به دست می‌آورد. در صورتی که ph یک محلول برابر با ۷ باشد آن محلول خنثی است. محلول‌هایی با ph پایین‌تر از ۷ یک محلول اسیدی و محلول‌هایی که ph آنها بالاتر از ۷ باشد محلول بازی هستند.

محلول‌های خنثی به دلیل فعالیت برابر یون‌های هیدروژن و هیدروکسید با ph ۷ شناخته می‌شود. در محلول‌های اسیدی فعالیت یون هیدروژن بالاتر از یون‌های هیدروکسید است به‌همین دلیل پی‌اچ آن‌ها زیر هفت است. در محلول‌های بازی این قضیه برعکس است.

کار با پی اچ متر آزمایشگاهی

کاربردهای ph متر

این دستگاه به طور گسترده در صنایع مختلف غذا و نوشیدنی، دارویی، نفت و گاز، کشاورزی و کارخانه تصفیه آب به کار می‌رود. پی‌اچ متر به عنوان یکی از اجزای اساسی در علم و صنایع مختلف شناخته می‌شود. برای اندازه اسیدیته در فاضلاب که در فرایند تصفیه آن اهمیت زیادی دارد باید از این دستگاه استفاده کرد. در تولید مواد غذایی مختلف باید مقدار دقیق ph اندازه‌گیری شود. با استفاده از این دستگاه می‌توان محصولات مختلف را با کیفیت بالایی تولید کرد. از کاربردهای این دستگاه می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

pH سنج آب

این نمونه برای تصفیه آب ، آکواریوم ، استخر ، هیدروپونیک و سایر کاربردها استفاده می‌شود.

PH سنج میدانی

این پی‌اچ متر برای استفاده مزرعه کالیبره می‌شود. این دستگاه‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض عناصر مختلف معمولاً ضد آب‌وهوا هستند.

pH سنج خاک

این دستگاه برای بخش‌های باغبانی و هیدروپونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای به دست آوردن سطح ph خاک می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. در بررسی کودهای شیمیایی نیز از پی‌اچ سنج خاک استفاده می‌شود.

PH-Meter

انواع پی‌اچ متر

امروز دستگاه ph متر در انواع مختلفی ساخته و مورداستفاده قرار می‌گیرند. از انواع این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پی اچ متر قلمی(تستر): این نوع ارزان، سبک و کوچک است. این نمونه دقت کمتری نسبت به نوع دوم یعنی pH مترهای پرتابل دارد.
  • پی اچ متر پرتابل( PH متر قابل حمل ): این نوع بزرگ‌تر و گران‌تر است. این نمونه کارایی بیشتری نسبت به قبلی دارد.
  • پی‌اچ متر رومیزی: این نمونه دارای دقت بسیار بالاتری است. این نوع قابلیت حمل‌ونقل را ندارد و باید در جای ثابتی قرار گیرد. این نمونه برای استفاده در آزمایش‌های مختلف نمونه کاملی است تا بتوان با استفاده از آن ph مواد گوناگون را به دست آورد. با استفاده از این نوع می‌توان علاوه بر ph قالیت‌های دیگری را نیز در مواد اندازه‌گیری کرد.

سخن پایانی

پی‌اچ مترPH_Meter  چیست و چه کاربردی دارد؟ ما در این مقاله این سوال را به طور کامل و واضح برای شما توضیح دادیم. اگر این مطلب را به طور دقیق مطالعه کرده باشید، می‌توانید انواع PH meter را شناسایی کرده و با کاربردهای آن در صنعت آشنا باشید. این دستگاه اهمیت ویژه در صنایع مختلف دارد تا بتوان با استفاده از آن پی‌اچ مواد گوناگون را به‌دست آورد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و یا سایر ظروف آزمایشگاهی پر کاربرد با مشاورین ما در نگین طب در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *