مقالات

دستگاه فور یا اتوکلاو _ کدام دستگاه برای استریل بهتر است؟

دستگاه فور یا اتوکلاو _ کدام دستگاه برای استریل بهتر است؟

در مقابله بین دستگاه فور و اتوکلاو برای استریل‌سازی، موارد گوناگونی برای در نظر گرفتن وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرند. ابتدا باید بگویم که هر دو دستگاه معتبر و موثر برای استریل‌سازی ابزارها و تجهیزات پزشکی هستند، اما ویژگی‌ها و مزایای مختلفی دارند که باید با توجه به نیازها و شرایط محیطی مورد بررسی قرار گیرند. در ادامه به مقایسه دستگاه فور با اتوکلاو خواهیم پرداخت .

دستگاه فور چیست؟

از دستگاه فور در صنعت پزشکی برای استریل و ضدعفونی کردن وسایل فلزی استفاده می‌شود. برای خشک کردن ابزارهای آزمایشگاهی نیز می‌توان از این وسیله استفاده کرد. دستگاه فور شامل یک محفظه اصلی است که ابزارها برای استریل درون آن قرار می‌گیرند‌ یک قسمت عایق در این دستگاه وجود دارد که برای جلوگیری از هدر رفت گرما روی آن قرار گرفته است.

 دستگاه فور از جنس استیل تولید می‌شود و روی درب آن واشرهای پیشرفته قرار گرفته است. از این دستگاه می‌توان در بازه دمایی صفر تا ۳۵۰ درجه سانتیگراد استفاده کرد. استریل کردن توسط این دستگاه با فرایند همرفت انجام می‌شود. در فرایند همرفت هوای سرد یا گرم جابجا شده و این تکرار همرفت باعث شده تا عملیات استریل به درستی انجام ‌شود.

دستگاه فور چیست؟

دستگاه اتوکلاو چیست؟

دستگاه اتوکلاو توسط شخصی با نام چارلز چمبرلند در سال ۱۸۷۹ تولید شد. از این دستگاه می‌توان برای استریل کردن مواد و تجهیزات آزمایشگاهی استفاده کرد. استریل توسط این دستگاه با استفاده از عوامل انتقال دهنده مانند قارچ، باکتری و ویروس انجام می‌شود. در این دستگاه می‌توان تحت دما و فشار بالا و استفاده از بخار آب تجهیزات مختلف را پاکسازی کرد.

 اگر تجهیزات پزشکی برای مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه این دستگاه قرار گیرند، تحت دمای بسیار بالا پاکسازی می‌شوند. کار این دستگاه به این صورت است که ابتدا آب از منبع اصلی به بخار تبدیل شده و این بخار داغ می‌تواند پاکسازی تجهیزات را به خوبی انجام دهد.

دستگاه اتوکلاو

تفاوت اتوکلاو و فور

تفاوت اتوکلاو و فور در چیست؟ اگر بخواهیم تفاوت دستگاه اتوکلاو و فور را بررسی کنیم باید بگوییم این دستگاه‌ها از نظر ساختار با یکدیگر متفاوت هستند. از آنجایی که این دستگاه‌ها با استفاده از قطعات مختلفی تولید می‌شوند تولید آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. با توجه به اینکه این دستگاه‌ها از نظر مراحل استریل تجهیزات نیز با یکدیگر تفاوت دارند باید با توجه به نیازی که دارید از انواع آن استفاده کنید.

 از تفاوت‌های دیگر این دستگاه‌ها می‌توان به روش استریل آنها نیز اشاره کرد. دمای به وجود آمده در دستگاه‌های فور و اتوکلاو هم با یکدیگر متفاوت است. در صورتی که بخواهد تجهیزاتی را استریل کنید که حساسیت زیادی ندارند، می‌توانید دستگاه فور را مورد استفاده قرار دهید.

 معایب فور نسبت به اتوکلاو

دستگاه فور با ساختار تمام استیل تولید می‌شود که محفظه آن با مواد عایق پوشش داده شده است. با توجه به ساختار استیل این وسیله می‌توان شرایط مناسبی را برای تمرکز دما به وجود آورد. به راحتی با استفاده از این دستگاه می‌توان ۳۵۰ درجه سانتیگراد را برای استریل تجهیزات آزمایشگاهی فراهم کرد. این دمای بالا توسط المنت‌هایی که درون این دستگاه وجود دارند ایجاد می‌شود.

 در دستگاه اتوکلاو این چنین نیست و ساختار آن به طور کامل با دستگاه فور متفاوت است. انتقال دما در دستگاه اتوکلاو به صورت دیگری انجام می‌شود که بخار آب این کار را انجام خواهد داد. اگر بخواهید فرایند استریل به خوبی انجام شود استفاده از دستگاه اتوکلاو توصیه می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت دستگاه فور نمی‌تواند باعث از بین رفتن همه میکروب‌های موجود در تجهیزات پزشکی شود.

 اگر قصد استریل کردن یک وسیله را داشته باشید بهتر است دستگاه اتوکلاو را مورد استفاده قرار دهید. از آنجایی که در دستگاه اتوکلاو دمای بسیار زیادی وجود دارد، می‌توانید به راحتی آن را برای استریل انتخاب کنید.

خدمات مجموعه نگین طب

تفاوت دستگاه فور و اتوکلاو در فرایند استریل کردن باعث شده که دستگاه اتوکلاو از بازار فروش بهتری برخوردار شود. در صورتی که قصد خرید تجهیزات آزمایشگاهی مختلف را داشته باشید، می‌توانید از طریق مجموعه نگین طب این دستگاه‌ها را خریداری کنید. ما دستگاه‌های استریل را با تنوع بالایی در سایت خود قرار داده‌ایم تا شما بتوانید در صورت نیاز خرید خود را به راحتی از مجموعه ما انجام دهید. تمامی محصولات و تجهیزات مورد نیاز شما برای استریل، توسط مجموعه ما با کیفیت و طول عمر بالا در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *