مقالات

ارلن مایر چیست و چه کاربردی در آزمایشگاه دارد؟

ارلن مایر چیست و چه کاربردی در آزمایشگاه دارد؟

اگر تا به حال به آزمایشگاه رفته باشید احتمالاً نام ارلن مایر به گوشتان خورده است. اما آیا می‌دانید ارلن مایر چیست؟ آزمایشگاه‌ها از جمله مکان‌های عجیب و جالبی هستند که از تجهیزات خاصی برای آزمایش کردن استفاده می‌کنند. این ابزارها هرکدام دارای ویژگی‌های متفاوتی می‌باشند که در موارد مختلف به کار می‌روند. یکی از این وسیله‌های کاربردی و مهم ارلن مایر است که انواع و اقسام گوناگونی دارد. این ظروف مخروطی‌ شکل در اکثر آزمایشگاه‌ها موجود هستند و برای سنجش میزان مواد، نگهداری محلول‌ها، جوشاندن یا گرم کردن مایعات و دیگر موارد استفاده می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع ارلن مایر آزمایشگاهی و کاربرد آن با ما همراه باشید.

آشنایی با ارلن مایر

اولین بار در سال 1860 بود که دانشمندی به نام امیل ارلن مایر این وسیله را طراحی کرد. این ظروف متشکل از یک بدنه‌ مخروطی، کفه‌ صاف و دهانه‌ استوانه‌ای هستند. در برخی از ارلن‌ها خطوط مدرجی مشاهده می‌شود که به کمک آن می‌توان حجم مشخصی از مایعات را برداشت. از مدل‌های ساده نیز معمولاً برای مخلوط کردن مایعات، جمع کننده‌ محصول تقطیر و … استفاده می‌شود. ارلن مایرها نسبت به بشر سرعت تبخیر بسیار پایینی‌تری دارند که برای برخی از آزمایش‌ها نکته حائز اهمیتی می‌باشد. شما میتوانید از طریق سایت نگین طب انواع ارلن با بهترین کیفیت را با هم مقایسه و سپس اقدام به خرید محصول موردنظر با کمترین قیمت نمایید.

آشنایی با ارلن مایر

انواع ارلن مایر آزمایشگاه

همانطور که علم گسترش می‌یابد، تجهیزات و ابزارآلات آزمایشگاهی نیز باید بروز شوند تا بتوانند تحقیقات دقیق‌تری انجام دهند؛ از این رو طراحان و متخصصان نیز به ارلن‌های قدیمی بسنده نکرده و مدل‌های گوناگونی از این وسیله‌ آزمایشگاهی را روانه بازار نمودند که هرکدام کاربرهای خاصی دارند. البته شکل کلی ارلن‌ها حفظ شده و تنها تغییرات کوچکی در آن‌ها اعمال گردیده است. در ذیل به بررسی انواع ارلن مایر آزمایشگاهی می‌پردازیم.

ارلن مایر دهانه باریک

همانطور که از نام آن پیداست این ارلن مایر دهانه‌ی باریکی دارد و برای جوشاندن و مخلوط کردن مواد بسیار مناسب است. از آن جایی که دهانه‌ی این نوع از ارلن مایرها کوچک است، به راحتی می‌توان آن‌ها را چرخاند و مواد را با هم ترکیب نمود. برخی از این ظروف از موادی ساخته شده‌اند که شما می‌توانید نمونه‌ی خود را در آن‌ها بجوشانید. دهانه تنگ ارلن مایرها به نحوی طراحی شده که بخارها در بخش بالایی آن فشرده گردیده و تبخیر نمی‌شوند؛ در نتیجه حجم محلول کاهش چندانی نخواهد داشت.

انواع ارلن مایر آزمایشگاهی

ارلن مایر دهانه پهن

این ارلن مایرها دهانه‌ی بزرگ‌تری نسبت به مدل‌های معمولی دارند و مناسب نگهداری و ذخیره‌ی مواد هستند. دهانه‌ی گشاد این وسیله باعث شده که شما به راحتی بتوانید درون آن‌ها هر چیزی که می‌خواهید بریزید.

ارلن مایر بافل‌دار

داشتن بافل از دیگر مواردی است که ارلن‌ها را متفاوت می‌کند. در این نوع ظروف مخروطی‌ شکل شاهد وجود برجستگی‌ها و فرورفتگی‌هایی در انتهای ارلن می‌باشیم که باعث اکسیژن‌رسانی به نمونه‌ می‌شوند. به عنوان مثال زمانی که نیاز به کشت سلول باشد، استفاده از این ارلن‌ها به شدت پیشنهاد می‌شود.

ارلن مایر بیودی

ارلن بیودی دارای یک درپوش سمباده‌ای می‌باشد و مناسب واکنش‌هایی است که ید دارند و از محلول یدومتری در آن‌ها استفاده می‌شود.

ارلن مایر Fernbach

این ظروف قاعده‌ی پهن‌تری نسبت به دیگر مدل‌ها دارند.

ارلن-مایر-چیست؟

ارلن مایر خلاء

از دیگر مدل‌های ارلن مایر می‌توان به خلاء یا بوخنر اشاره کرد. این گونه از ارلن‌ها برای جدا کردن مواد جامد از مایع استفاده می‌شود و یک خروجی در دهانه‌ خود دارند که به پمپ خلاء وصل می‌گردد. ارلن‌های خلاء مقاومت بسیار بالایی نسبت به فشار دارند که از نقاط قوت آن‌ها محسوب می‌شود. یک قیف بوخنر به همراه کاغذ صافی نیز در ورودی این ارلن قرار دارد که قادر است مواد شیمیایی را به خوبی و سریع فیلتر کند. اگر بخواهید گاز و یا بخاری را از یک نمونه جدا کنید استفاده از این ارلن‌ها کاملاً مناسب این کار می‌باشد. شما میتوانید از طریق سایت نگین طب نسبت به خرید ارلن مایر خلاء در سایز‌های مختلف اقدام نمایید.

ارلن مایر درپیچ دار

این نوع از ارلن مایرها برای نگهداری مواد، ترکیب کردن تیتراسیون، تهیه محیط کشت نمونه‌های میکروبی و … به کار می‌رود. ارلن مایر های در پیچ دار در سایز های مختلفی در بازار موجود می باشد. شما میتوانید از طریق سایت نگین طب سایزهای مختلف ارلن مایر در پیچ دار را مشاهده و با استعلام قیمت آنها، اقدام به خرید محصول موردنظر خود نمایید.

ارلن مایر روداژ

بر روی دهانه‌ی این ارلن‌ها یک روداژ مشخصی قرار دارد. حال زمانی که شما بخواهید بین ارلن و دیگر ظروف اتصال برقرار کنید؛ تنها کافی است که روداژ ارلن را به وسیله‌ای با روداژ یکسان وصل کنید. ارلن مایر روداژ با بهترین کیفیت و در سایزهای مختلف در فروشگاه اینترنتی نگین طب موجود می باشد. چنانچه نیاز به دریافت مشاوره و یا اطلاعات بیشتر دارید با مشاورین ما در تماس باشید.

کاربرد ارلن مایر در آزمایشگاه

کاربرد ارلن مایر در آزمایشگاه

همانطور که بیان نمودیم ارلن مایرها از جمله وسایل مهم و پرمصرف موجود در آزمایشگاه هستند که می‌توان استفاده‌های مختلفی از آن‌ها می‌توان کرد. در ذیل مروری بر مهم‌ترین کاربردهای ارلن مایر خواهیم داشت.

  • جوشاندن و حرارت دادن نمونه
  • مخلوط و همگن کردن مواد
  • تهیه‌ی کشت سلولی و میکروبی
  • اندازه‌گیری مایعات
  • نگهداری مواد آزمایشگاهی

ارلن مایر آزمایشگاهی از چه جنسی ساخته می‌شود؟

حال شاید برایتان سوال شده باشد که آیا تمام ارلن مایرها از شیشه ساخته می‌شوند؟ باید به شما بگوییم که این وسیله می‌تواند پلاستیکی و شیشه‌ای باشد. اگر آزمایش شما با میکروب و آلودگی سروکار داشته باشد معمولاً از ارلن‌های یکبار مصرف و پلاستیکی استفاده می‌شود که از مواد متنوعی مثل پلی متیل پنتن، پلی پروپیلن، پلی تترا فلورواتیلن، پلی پروپیلن کوپلیمر، پلی اتیلن ترفتالات گلیکول و … ساخته شده‌اند. درحالی که ارلن مایرهای شیشه‌ای بیشتر برای استفاده در آزمایشات میکروبیولوژی هستند.

کلام آخر

همانطور که بیان کردیم ارلن‌ مایرها ظروفی مخروطی‌ شکل از جنس پلاستیک یا شیشه‌ هستند و در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. این ابزار کاربردی جزو تجهیزات مهم و دقیق آزمایشگاه‌‌ها محسوب می‌شود. طراحی‌های گوناگونی ارلن مایرها باعث شده که بتوان آزمایش‌های مختلفی با آن‌ها انجام داد و برای نگهداری نمونه، سنجش میزان مواد، محیط کشت و … از این وسیله استفاده کرد. امیدواریم با خواندن این مطلب اطلاعات خوبی در رابطه با کاربرد و انواع ارلن مایر به دست آورده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *