مقالات

نکات ایمنی که باید در آزمایشگاه رعایت شوند؟

نکات ایمنی که باید در آزمایشگاه رعایت شوند؟

رعایت اصول ایمنی در آزمایشگاه اهمیت زیادی برای حفظ امنیت و سلامتی کارکنان دارد. علاوه بر رعایت نکات ایمنی در آزمایشگاه‌ها باید از ابزارها و تجهیزات ایمنی مختلف نیز استفاده شود. کارکنان آزمایشگاه باید وسایل ایمنی و نحوه استفاده از آنها را به طور کامل بدانند و در موقع لزوم از آنها استفاده کنند. علاوه بر اینکه تجهیزات ایمنی مختلفی در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند برای انجام هر آزمایش نیز باید نکات گوناگون را در حین اجرای آزمایش رعایت کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره نکات ایمنی آزمایشگاه با ما همراه شوید.

نکاتی که قبل از انجام آزمایش باید به آنها توجه کرد

در هر آزمایشگاه باید بیش از انجام آزمایشگاه موضوع و هدف آن مطالعه شود. برای حضور در آزمایشگاه باید از پوشش‌های مخصوص و وسایل حفاظتی مانند عینک، دستکش، ماسک و غیره استفاده شود. وسایل حفاظت فردی برای ایمنی افرادی که در آزمایشگاه مشغول به فعالیت هستند اهمیت زیادی دارد.

نکاتی که باید در آزمایشگاه رعایت شود

روپوش آزمایشگاهی

در هنگام کار در آزمایشگاه باید روپوش آزمایشگاهی بپوشید. پوشیدن روپوش آزمایشگاهی به شما کمک می‌کند که بدن و بازوها در معرض مواد شیمیایی و آلودگی‌ها قرار نگیرند. حفاظت از بدن انسان با استفاده از روپوش آزمایشگاهی به منظور ایمنی بیشتر فرد جلوگیری از بیماری او انجام می‌شود. روپوش آزمایشگاهی باعث می‌شود که لباس شما تمیز بماند و هیچ آلودگی توسط آن جذب نشود. برای رعایت مهمترین نکات ایمنی در آزمایشگاه حتماً دکمه‌های روپوش خود را ببندید.

دستکش ایمنی

اگر در آزمایشگاه مشغول به فعالیت هستید حتماً دستکش ایمنی را به هنگام کار با مواد شیمیایی فراموش نکنید. نمونه‌های آلوده باعث بیمار شدن شما می‌شوند؛ بنابراین باید برای جلوگیری از ارتباط مستقیم پوست با آنها از دستکش استفاده کنید. دستکش انواع مختلفی دارند که هر شخص باید با توجه به نیاز خود از آنها استفاده کند. در صورتی که دستکش‌ها بر اساس نوع کار انتخاب شوند ایمنی بیشتری برای فرد به وجود خواهند آورد. تماس مواد شیمیایی با پوست فقط از طریق ریختن آن مواد روی پوست انجام نمی‌شود بلکه ذرات پودری به طور مستقیم روی پوست اثرگذار هستند. در صورتی که شما از یک دستکش مرغوب برای کار با مواد شیمیایی پودری استفاده کنید ایمنی خود را تضمین خواهید کرد.

نکات ایمنی در آزمایشگاه

عینک‌ ایمنی

یکی دیگر از نکات ایمنی در آزمایشگاه که باید حتماً در آزمایشگاه رعایت شود استفاده از عینک ایمنی است باید در هر شرایطی مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا خطر پاشیدن مایعات و مواد شیمیایی در چشم در آزمایشگاه وجود دارد. عینک‌های آزمایشگاهی از پاشیدن مایع به درون چشم جلوگیری کرده و محافظ خوبی برای چشمان شما هستند. از آنجایی که در آزمایشگاه بخارات ناشی از مواد سمی وجود دارد و عینک نمی‌تواند از آنها جلوگیری کند از لنز در چشم خود استفاده نکنید.

ماسک ایمنی

از نکات ایمنی در آزمایشگاه برای حفظ امنیت و سلامتی کارکنان می‌توان به وجود ماسک در آزمایشگاه اشاره کرد. بخار مواد شیمیایی در آزمایشگاه صدمات زیادی به دستگاه تنفسی انسان وارد می‌کند. در صورتی که بخواهید از آسیب‌های وارده توسط بخار مواد شیمیایی جلوگیری کنید استفاده از ماسک ایمنی توصیه می‌شود. حفاظت از دستگاه تفسی فقط توسط ماسک‌های مخصوص انجام‌پذیر است.

نکات ایمنی ضروری در آزمایشگاه

نکات مهم برای کار در آزمایشگاه

برای کار در آزمایشگاه باید به نکات مهم ایمنی توجه داشت. اگر می‌خواهید بزنید که ایمنی شخص در آزمایشگاه برای چیست و شامل چه نکاتی می‌شود باید به شرایط کار آزمایشگاه توجه کنید. در آزمایشگاه مواد بسیار خطرناکی وجود دارد که کار با آنها به راحتی انجام پذیر نیست. استفاده کفش‌های بسته و مقاوم یکی از نکات مهم در آزمایشگاه است. در صورتی که مواد شیمیایی روی پای شما بریزد آسیب زیادی به آن وارد می‌شود. وجود یک کفش با کیفیت و جلو بسته باعث مقاومت پای شما در برابر آسیب خواهد شد. لباس‌هایی که در آزمایشگاه می‌پوشید باید استاندارد باشد.

لباس‌های آویزان و گشاد باعث صدمه می‌شوند. تا حد امکان در آزمایشگاه از به دست کردن ساعت و جواهرات جلوگیری کنید. جذب بخارهای شیمیایی توسط این تجهیزات باعث خارش و التهابات پوستی می‌شود. شما باید پیش از آزمایش وسایل مورد نیاز را آماده کرده از آنجایی که تجهیزات آزمایشگاهی تنوع بسیار زیادی دارند باید پیش از کار خود اطلاعات کافی را از آنها به دست آورید. در صورتی که می‌خواهید با یک ماده شیمیایی تازه کار کنید حتماً خواص آن را پیش از کار مطالعه کنید.

نکاتی که در حین انجام آزمایش باید به آنها توجه داشت

اگر می‌خواهید یک آزمایش را در آزمایشگاه انجام دهید باید به نکات ایمنی مختلف توجه داشته باشید. اولین نکته در حین انجام آزمایش عدم قرارگیری صورت شما مستقیم و بالای ظرف است. در صورتی که آزمایش در یک دستگاه انجام می‌شود به هیچ عنوان صورت خود را بالای دستگاه قرار ندهید. در هنگام گرم کردن ظروف یا لوله آزمایش دهانه آن را به سمت خودتان نگیرید. این کارها باعث آسیب جدی به سلامت شما می‌شود. اگر با مواد شیمیایی آلوده مشغول به آزمایش هستید به هیچ عنوان دست خود را با مواد شیمیایی آلوده نکنید.

از نکات مهم دیگر می‌توان به عدم مکش مواد شیمیایی با دهان اشاره کرد. از آنجایی که برخی از مواد شیمیایی خطرات جدی را برای شما به وجود می‌آورند از استشمام و مکش مواد با دهان خود جلوگیری کنید. با این کار بخاری سمی وارد ریه شما شده و آسیب جدی به آن وارد می‌شود. در هنگام کار در آزمایشگاه از خوردن، آشامیدن، مصرف سیگار و جویدن آدامس بپرهیزید. در صورتی که یک آزمایش در آزمایشگاه نیاز به زمان بسیار زیادی دارد اطلاعات آن را در اختیار کاربر بعدی قرار دهید. برای نگهداری مواد آزمایشگاه حتماً از ظروف مناسب و دارای درپوش استفاده کنید. از نکات مهم دیگر می‌توان به نگهداری مواد روی میزها به اندازه مورد نیاز شما اشاره کرد. هیچگاه مواد شیمیایی را استنشاق نکرده و از لمس آنها با دست بپرهیزید.

در آزمایشگاه چه نکات ایمنی باید رعایت شود؟

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم با رعایت نکات ایمنی در آزمایشگاه می‌توان از خطرات مختلف جلوگیری کرد. شخصی که در آزمایشگاه کار می‌کند باید با حوادثی که ممکن است در آزمایشگاه رخ دهد وراه‌کارهای مقابله با آن حوادث آشنا باشد. با استفاده از تجهیزات ایمنی مختلف در آزمایشگاه می‌توان از خطراتی که مواد شیمیایی برای انسان به وجود می‌آورند جلوگیری کرد. در هنگان انجام آزمایش‌های مختلف نیز می‌توان با رعایت نکات گوناگون از آسیب به سیستم تنفسی و سلامت انسان جلوگیری کرد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از طریق سایت نگین طب،تولید کننده محصولات آزمایشگاهی با کیفیت مانند انواع بالن آزمایشگاهی و… اطلاعات لازم را به دست آورده و یا با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *