مقالات

ترمومتر چیست؟ چه کاربردی در آزمایشگاه دارد؟‌

ترمومتر چیست و چه کاربردی در آزمایشگاه دارد

ترمومتر یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه است که دمای مواد مختلف مانند مایع و جامد را اندازه گیری می‌کند. واحدهای اندازه گیری شامل سانتی گراد، سلسیوس و فارنهایت است که در دماسنج مایع وجود دارند.‌ تمامی آزمایشگاه‌ها به این وسیله نیاز مبرم دارند. ترمومتر ساده یک لوله شیشه‌ای است که از هر دو طرف بسته شده و در پایین مخزن جیوه تعبیه شده است. با گرم شدن دما جیوه منبسط شده و با سرد شدن هم منقبض خواهد شد. در ادامه به ترمومتر و کاربردهای آن در آزمایشگاه پرداخته می‌شود.

ترمومتر

کارکرد ترمومتر

گاهی این سوال به ذهن کاربران می‌‌آید که  اساس کار ترمومتر یا دماسنج آزمایشگاهی چیست؟ در جواب باید گفت که : در همه ی ترمومترها، باید استاندارد ملی و تکنولوژی روز به کار رفته باشد. دماسنج آزمایشگاهی معمولا گزارش درجه بندی هم به  همراه دارد. در هر قسمت جرم مخصوص و درستی و دقت دما رعایت شده است.

در بعضی از مکان‌ها از جیوه نمیتوان کمک گرفت. به جهت مشکلاتی که ممکن است به وجود آید، به کار گیری آن ممنوع است؛ بنابراین باید از دماسنج‌های ایمن، از نظر محیط زیست استفاده کرد تا به افراد و هوای محیط آسیب وارد نکنند. مهم‌ترین کار ترمومتر اندازه گیری دمای بدن است که همان دماسنج پزشکی می باشد و اغلب در تمامی داروخانه‌ها در دسترس است. ترمومتر‌های خانگی بیشتر برای اندازه‌گیری تب کودکان به کار گرفته می‌شود.

حساس‌ترین دماسنج دنیا، دماسنج نوری است. این محصول آنقدر دقیق است که می تواند تغییرات درجه‌ی حرارت اشیاء را هم در زمان حرکت اتم‌هایشان اندازه گیری کند. معمول ترین حالت ترمومترها جیوه‌ای و الکلی است. این مدل دماسنج آزمایشگاهی برای دماهایی در اندازه‌ی نقطه‌ی بالای انجماد و پایین تر از نقطه‌ی جوش مناسب است.

این دستگاه در مقابل حرارت بالا رفته  و وقتی در نقطه‌ای ایستاد،  می توان عدد را به عنوان دما در نظر گرفت. موضوع مهم این است که ترمومترهای جیوه‌ای دمای منفی 39 را تحمل نمی‌کنند. زیرا جیوه در این دما یخ میزند. یکی از بهترین و  پرکاربردترین مدل‌های دماسنج آزمایشگاهی، دسته‌ی dial می باشد که کاربرد های گوناگونی دارد و در انواع آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دماسنج جیوه ای و الکلی به صورت دیواری و میله‌ای در تمامی فروشگاه‌های لوازم آزمایشگاهی موجود است.‌ معمولا نمونه دیواری در منازل و میله‌ای در آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی به کار گرفته می‌شود.

ترمومتر چیست و انواع آن کدام است

انواع مدل دماسنج آزمایشگاهی

در پاسخ به سوال انواع ترمومتر آزمایشگاهی چیست؟ باید گفت: مدل‌های ترمومتر آزمایشگاهی بسیار متنوع بوده و هر فرد یا موسسه طبق نیاز و شرایط خود اقدام به خرید آن می‌کند. برخی از انواع دماسنج‌ها را می‌توان موارد زیر دانست:

 

  • دماسنج جیوه ای ZEAL فرانسه از 10- تا 360+ درجه
  • دماسنج و رطوبت سنج دیواری سفید رنگ
  • دماسنج شیشه‌ای الکلی از ۱۰- تا ۱۱۰+ درجه دماسنج آسفالت
  • دماسنج خاک
  • دماسنج غذا
  • دماسنج خاک آنالوگ
  • دماسنج آشپزخانه
  • دماسنج شیشه‌ای، نام‌های دیگر آن نیز دماسنج آزمایشگاهی، ترمومتر میله‌ای، دماسنج تماسی، ترمومتر شیشه‌ای، دماسنج میله‌ای، دماسنج نفوذی میله‌ای، دماسنج میله‌ای ضد آب است.

انواع ترمومتر

اهمیت استفاده از ترمومتر

احساس معمولی انسان به صورت سرد، گرم، داغ، خنک، معتدل نشان داده می‌شود. درک انسان از داغ و سرد مانند همه موجودات دیگر ذاتی است و دمای محیط را سلول‌های پوست به مغز اطلاع رسانی می‌کنند. اگر جسمی را لمس کنیم، دمایی را از آن حس می‌کنیم. اگر جسم داغ باشد، دمای آن بالاتر است. برای کاهش خطای حس لامسه نیاز به ابزاری دقیق است تا دمای جسم را به صورت کمی و دقیق اندازه گیری کند. به این وسیله مهم و پرکاربرد ترمومتر یا دماسنج گفته می‌شود. گاهی یک خطای ساده لامسه با دماسنج سنجیده شده و میزان خطای آن مشخص می‌شود.‌ شما میتوانید از طریق سایت نگین طب اقدام به خرید آنلاین انواع ترمومتر و یا سایر محصولات آزمایشگاهی با کیفیت نمایید.

دماسنج

سخن پایانی

ترمومتر یا دماسنج آزمایشگاهی چیست؟ در پاسخ باید گفت ترمومتر محصولی ضروری و پرکاربرد است که در تمامی آزمایشگاه‌ها دمای مواد جامد و مایع را اندازه گیری می‌کند. تمامی آزمایشگاه‌ها به این وسیله نیاز مبرم دارند. نوع الکلی و جیوه‌ای آن بیشتر از نمونه‌های دیگر مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. نوع جیوه‌ای در تمامی مکان‌ها کاربرد نداشته و در بعضی مکان‌ها خطراتی به همراه دارد. در دمای بالا جیوه منبسط شده و در دمای پایین جیوه منقبض می‌شود. بهترین و ساده‌ترین ترمومتر یک لوله است که دو طرف آن بسته شده و دارای درجه بندی و اندازه‌گیری است. ترمومتر غذا، آسفالت، خاک، غذا و دمای بدن انسان از انواع ترمومتر محسوب می‌شوند. خواندن درجات روی دماسنج کمی سخت و دشوار است که باید با دقت و حوصله خوانده شود.چنانچه نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید با مشاورین ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *