مقالات

کاغذ تورنسل یا لیتموس چیست و چه کاربردی در آزمایشگاه دارد؟

کاربرد کاغذ تورنسل یا لیتموس در آزمایشگاه

امروزه در صنعت شیمی و آزمایشگاه‌ها از تجهیزات و وسایل مختلفی برای تشخیص میزان ph و اسیدی یا بازی بودن مواد استفاده می‌کنند. یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین این وسایل و تجهیزات را می‌توانیم کاغذ تورنسل و لیتموس معرفی کنیم؛ این کاغذها دارای یک نشانگر خاص هستند که هنگام برخورد با مواد مختلف تغییر رنگ داده و میزان PH آنها را نشان می‌دهند. روش کار با این کاغذها بسیار راحت است و می‌توان با صرف کمترین هزینه و زمان، میزان اسیدی یا بازی بودن محلو‌ها و گازها را تشخیص داد.

کاغذ تورنسل چیست و طرز کار و اصول استفاده از کاغذ تورنسل چگونه است؟

یکی از پرکاربردترین کاغذهای تشخیص نوع مواد اسیدی و بازی در آزمایشگاه را می‌توانیم کاغذ تورنسل معرفی کنیم، این کاغذها در دو رنگ قرمز و آبی در بازار وجود دارد. اگر روی کاغذ آبی محلولی بریزید در صورتی که رنگ آن به قرمز تبدیل شد، نشان از ماده اسیدی دارد؛ در مقابل اگر مقداری از مواد را روی کاغذ تورنسل قرمز بریزید، اگر رنگ آن آبی شد نشان دهنده این موضوع است که ماده مورد نظر شما خاصیت قلیایی دارد و در نهایت اگر رنگ هیچ کدام تغییر نکرد یا بنفش شد، نشان دهنده ph خنثی یا همان PH=7 است. به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم کاغذهای تورنسل به دو دسته

  • آبی
  • قرمز

تقسیم بندی می‌شوند، هنگامی که رنگ کاغذ قرمز آبی شد، نشان از قلیایی بودن ماده دارد و زمانی که کاغذ آبی قرمز شد نشان دهنده خاصیت اسیدی ماده است. این موضوع را در نظر داشته باشید که آشنایی با طرز کار و اصول استفاده از کاغذ تورنوسل نقش مهمی در دسته‌بندی مایعات در آزمایشگاه داشته و از ایجاد مشکلات مختلف جلوگیری می‌کند.

کاربرد کاغذ تورنسل یا لیتموس در آزمایشگاه

کاغذ لیتموس چیست؟ طرز کار با این کاغذ چگونه است؟

در کنار کاغذ تورنسل، امروز از کاغذ لیتموس به وفور استفاده می‌شود؛ در صورتی که برای شما این سوال ایجاد شده است که کاغذ لیتموس چیست؟ باید بگوییم که این کاغذ نیز نوعی سنجشگر به حساب می‌آید که کار با آن بسیار راحت بوده و می‌توان با استفاده از آن در کمترین زمان میزان اسیدی یا بازی بودن مایعات و گازها را تشخیص داد. برای استفاده از این کاغذ کافیست تنها چند قطره از محلول مورد نظر را روی کاغذ بریزید و از فرو کردن آن داخل محلول خودداری کنید؛ این کاغذها نیز دارای رنگ آبی یا قرمز هستند. زمانی که کاغذ قرمز به رنگ آبی تغییر پیدا می‌کند نشان از قلیایی بودن محلول دارد، اما زمانی که رنگ کاغذ آبی قرمز شد، نشان دهنده اسیدی بودن محلول است. در نظر داشته باشید در بیشتر مواقع از کاغذ لیتموس جهت مشخص کردن ph مایعات استفاده می‌شود با این حال اگر آن را برای مدتی در آب مقطر قرار دهید می‌توانید از آن برای مشخص کردن PH گازها نیز استفاده کنید.

کاربرد کاغذ تورنسل یا لیتموس در آزمایشگاه

مهم‌ترین کاربردهای کاغذ تورنسل و لیتموس در آزمایشگاه

بسیاری از افراد قبل از خرید تمایل دارند بدانند کاغذ تورنسل و کاربرد آن در آزمایشگاه چیست، علاوه بر این آشنایی با کاربردهای کاغذ لیتموس نیز می‌تواند به استفاده بهتر و مطمئن‌تر از این تجهیزات کمک کند؛ در ادامه مهمترین و اصلی‌ترین کاربردهای آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. کاغذهای تورنسل در PH کمتر از 4.5 به رنگ قرمز تبدیل می‌شوند که این موضوع نشان از اسیدی بودن آنها است.
  2. در آزمایش‌ها و فرا کافت‌های شیمیایی می‌توان به منظور تعیین ماهیت مواد و پیشگیری از ایجاد مشکلاتی مانند مسمومیت یا خوردگی، از این کاغذها استفاده کرد.
  3. برای دسته‌بندی مایعات و قرار دادن آنها در گروه‌های جداگانه در آزمایشگاه‌ها از این شناساگرهای کاغذی استفاده می‌شود.
  4. می‌توان برای تشخیص قدرت اسیدی یا قلیایی بودن مواد نیز از انواع کاغذهای تورنسل و لیتموس استفاده کرد.
  5. بررسی و اطلاع از میزان و حجم اسیدی و بازی بودن مواد از مهمترین اقدامات در آزمایشگاه‌های شیمی است که می‌توان برای تعیین آن از این تجهیزات استفاده کرد.
  6. این کاغذها هنگامی که به رنگ بنفش تبدیل می‌شوند نشان از خنثی بودن مواد دارند به همین دلیل می‌توان از آنها برای تشخیص گازها یا مایعات خنثی مانند آب آشامیدنی استفاده کرد.

کاربرد کاغذ تورنسل یا لیتموس در آزمایشگاه

سخن پایانی

یکی از سریع‌ترین، آسان‌ترین و بدون خطرترین راه‌ها برای تعیین اسیدی یا قلیایی بودن مواد استفاده از کاغذهای تورنسل  و لیتموس است. این کاغذها استفاده بسیار راحتی داشته و به دلیل قابل حمل بودن استفاده از آنها در بیشتر کشورهای جهان و ایران رایج است. شما می‌توانید برای مشخص کردن PH مواد و میزان اسیدی یا قلیایی بودن آنها با خیال راحت از این کاغذها استفاده کنید. در حال حاضر انواع کاغذهای تورنسل و لیتموس قیمت بسیار کمی داشته و شما با صرف هزینه ناچیز می‌توانید آنها را خریداری کنید؛ علاوه بر این، استفاده از آنها نیاز به تخصص خاصی ندارد و تمامی افراد حتی اشخاصی که مبتدی هستند می‌توانند از آنها استفاده کنند. پس بهتر است به جای استفاده از تجهیزات و نشانگرهای گران و تخصصی، از انواع کاغذهای تورنسل و لیتموس استفاده کنید.چنانچه قصد خرید محصولات آزمایشگاهی با بهترین قیمت را دارید، پیشنهاد ما به شما خرید اینترنتی از سایت نگین طب است. شما میتوانید از طریق شماره های موجود در سایت با ما در تماس باشید، مشاورین ما شما را راهنمایی خواهند کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *