مقالات

استوانه مدرج یا مزور آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی داد؟

استوانه مدرج یا مزور آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

استوانه مدرج یا مزور آزمایشگاهی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این استوانه یک وسیله آزمایشگاهی است که کاربرد زیادی دارد. این استوانه شباهت زیادی به لوله آزمایش داشته و دارای یک سر باز و یک کف بسته تخت است. از آنجایی که در آزمایشگاه تجهیزات مختلفی وجود دارند باید برای انتخاب هر یک دقت زیادی داشته باشید. اگر می‌خواهید درباره استوانه مزور اطلاعات بیشتری به دست آورید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. مجموعه نگین طب در این مقاله سعی دارد اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهد.

استوانه مدرج یا مزور آزمایشگاهی

اگر می‌خواهید بدانید مزور آزمایشگاهی چیست باید با دقت این مطلب را مطالعه کنید. این وسیله پرکاربرد آزمایشگاهی از جنس شیشه تولید می‌شود از آنجایی که کف آن صاف است به راحتی روی سطح میز قرار می‌گیرد و برای آزمایش‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. برخی از شرکت‌ها این محصول را با استفاده از پلاستیک تولید می‌کنند.

وابسته به اینکه این محصول از جنس شیشه یا پلاستیک تولید شود برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استوانه دارای یک آبریز ساده روی سر خودش برای ریختن مایعات است.استوانه مدرج در سایزهای مختلفی تولید می‌شود که با توجه به نوع آزمایش می‌توان از انواع آن استفاده کرد.

استوانه مدرج چه کاربردی در آزمایشگاه دارد؟

کاربرد استوانه مدرج چیست؟

کاربرد استوانه مدرج در آزمایشگاه مربوط به انتقال مایعات است. از آنجایی که دقت اندازه‌گیری در این ظرف آزمایشگاهی براحتی انجام می‌شود می‌توان برای اندازه‌گیری حجم مایعات از آن استفاده کرد. این استوانه در دو شکل گرد و شش گوش تولید می‌شود و درجه‌بندی آن از پایین شروع می‌شود. این درجه‌بندی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی مایعات را با آن اندازه‌گیری کنید.

دقت اندازه گیری استوانه مدرج چقدر است؟

حالا که متوجه شدید استوانه مدرج چیست و چه استفاده‌ای دارد باید دقت اندازه آن را هم بدانید. دقت استوانه از ارلن و بشر بیشتر است. حداقل اندازه‌گیری‌های انجام شده روی بدنه این استوانه برابر با یک دهم میلی‌متر است. این عدد نشان می‌دهد که خطای محاسباتی در این استوانه نیز برابر با یک دهم میلی‌متر خواهد بود.

اگر شما بخواهید یک مقدار را با دقت بسیار بالا اندازه‌گیری کنید می‌توانید از پیپت و بورت استفاده کنید. این دو وسیله آزمایشگاهی دقت بیشتری در برابر با استوانه مدرج شیشه‌ای دارند. اگر اختلاف اندازه‌گیری مایعات تا یک دهم میلی‌متر باعث ایجاد مشکلات در آزمایش نشود، می‌توانید از همین استوانه استفاده کنید.

مزور مدرج پلاستیکی آزمایشگاه

استوانه مدرج شیشه‌ای و پلاستیکی

استوانه مدرج شیشه‌ای چیست و چه کاربردی دارد؟ استوانه مدرج شیشه‌ای دارای مزایای بسیار زیادی است. از مزایای آن می‌توان به دقت در اندازه‌گیری بالا، مقاومت شیمیایی بالای آن اشاره کرد. از آنجایی که این استوانه با جنس شیشه تولید می‌شود می‌توان در آن مواد شیمیایی مختلفی را با یکدیگر مخلوط کرد. این استوانه به هیچ عنوان دچار آسیب نمی‌شود و به راحتی برای آزمایش‌های مختلف قابل استفاده است.

استوانه پلاستیکی نیز به دلیل استفاده از مواد مرغوب در آن برای آزمایش‌های شیمیایی مناسب است این استوانه از جنس پلی پروپیلن تشکیل می‌شود و برای شفافیت آن از جنس‌های مختلف دیگر استفاده می‌شود. از آنجایی که جنس این استوانه پلاستیک است به راحتی دچار آسیب نشده و طول عمر زیادی دارد. در آزمایش‌های مختلف می‌توان از انواع استوانه‌های مزور با توجه به جنس آنها استفاده می‌شوند. اگر شما قصد خرید انواع استوانه های مدرج آزمایشگاهی با کیفیت را دارید میتوانید از طریق سایت نگین طب اقدام به خرید نمایید.

نحوه خواندن عدد روی مزور

برای خواندن عدد روی مزور باید به نکات مختلفی توجه داشت. از آنجایی که پیوندهای هیدروژنی زیادی در مایعات لبه و قسمت بالای سطح مایع به وجود می‌آید خواندن عدد روی آنها کمی دشوار است. برای اندازه‌گیری دقیق حجم مایع در این استوانه‌ها باید قسمت مقعر آن به عنوان سطح کل مایع در نظر گرفته شود. برای خواندن مقدار این مایع می‌توان از دقت بالایی برخوردار بود.

چشم باید در تراز سطح مورد نظر باشد تا خطای شکست نور ایجاد نشده و اندازه‌گیری به طور دقیق انجام شود. توجه داشته باشید که برای خواندن عدد روی مزور ممکن است دچار خطای دید شوید. اگر شما قسمت مقعر را به درستی مشاهده کنید، می‌توانید سطح مایع را تشخیص داده و درجه اندازه آن را به درستی بخوانید. افرادی که در آزمایشگاه مشغول به فعالیت هستند به دلیل مهارت بالای خود می‌توانند به راحتی این عدد را تشخیص دهند.

استوانه مدرج آزمایشگاه چه کاربردی دارد؟

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم یکی از تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه استوانه مدرج نام دارد. این استوانه توسط مجموعه‌های مختلف از جنس شیشه یا پلاستیک تولید می‌شود. از آنجایی که کف این استوانه تخت است به راحتی می‌توان آن را در یک مکان قرار داد و مایعات مختلف را درون آن ریخت. برای انجام آزمایش‌های شیمیایی مختلف می‌توان از این استوانه با کیفیت بالا استفاده کرد. این محصول با جنس شیشه‌ای یا پلاستیکی مقاومت شیمیایی بالایی دارد و به راحتی برای انجام آزمایش‌ها استفاده می‌شود. مجموعه نگین طب خدمات متنوعی در این زمینه ارائه می‌دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *