مقالات

آیا میدانید دستگاه گلاب گیری چگونه کار می کند؟

آیا میدانید دستگاه گلاب گیری چگونه کار می کند؟

دستگاه گلاب گیری یکی از بهترین محصولات تولید شده است که در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد و برای گرفتن گلاب گیری (عرق گیری) استفاده می‌شود، در قدیم از روش جوشاندن گل و گیاه اسانس گرفته می‌شد، ولی امروزه به جای جوشاندن از روش بخور استفاده می‌شود و اسانس باکیفیت‌تری را با دستگاه گلاب گیری می‌توان داشت، با ما در این مقاله همراه باشید تا نحوه کار با دستگاه عرق گیر را توسط دیگ تقطیر و دستگاه تقطیر  برایتان شرح دهیم تا بتوانید به طور صحیح از این دستگاه استفاده کنید.

دستگاه گلاب گیری چگونه کار می کند؟

آموزش نحوه کار با دستگاه عرق گیری توسط دیگ مسی

مراحل نحوه کار با دستگاه عرق گیر به صورت زیر میباشد :

  1. ابتدا باید گیاه مورد نظر را آماده کنید و مقدار مشخصی از گیاه و آب را درون مخزن دستگاه عرق‌ گیر بریزید.
  2. در مرحله دوم آتش زیر مخزن را روشن می‌کنیم و منتظر می‌شویم تا مایع درون مخزن به جوش آید. افزایش دما در عمل تقطیر باید آهسته و ملایم باشد و به بخار تبدیل شود تا از  لوله خروجی خارج شده و در ظرف مورد نظر ریخته شود.

ما عملاً روند آموزش گلاب گیری را سریع‌تر کرده و به روش سنتی عرق گیری گیاه مورد نظر را برای شما آموزش دادیم و شما باید به این نکته توجه داشته باشید که حرارت مخزن شما نباید زیاد باشد؛ زیرا دستگاه عرق گیر عطر خود را از دستگاه خارج می‌کند.

آموزش نحوه کار با دستگاه عرق گیری

چطور با دستگاه گلاب گیری کار کنیم؟

دستگاه گلاب گیری از دو مخزن ساخته شده‌ است که از مخزن بالای دستگاه برای آب و یخ و از مخزنی که در پایین دستگاه قرار گرفته است برای گیاه انتخاب شده استفاده می‌کنند.

اگر دستگاه گلاب گیر شما ۶۰ لیتری است شما باید ۳۰ کیلو آب و یخ را در مخزن بالا و ۳۰ کیلو برگ گیاه مورد نظر را در مخزن پایین بریزید و پس از انجام این مرحله دستگاه را روشن کنید تا با حرارت و گرما به بخار تبدیل شوند. همچنین این کار در برخی موارد توسط انواع کندانسور ها انجام میشود

اما اگر دستگاه گلاب گیری شما از حجم بیشتری برخوردار است باید متناسب با میزان لیتری که دستگاه دارد از برگ گیاه و آب و یخ استفاده کنید.

با حرارت دیدن آب و گیاه در داخل مخزن  گیاه بخار می‌شود و به مخزن پایین دستگاه که بر اساس نوع سیستم تقطیر عمل می‌کند می‌رود و سپس عرق گیاه به شکل قطره‌های کوچک آب از لوله خروجی در ظرف مورد نظر ریخته می‌شود.

مدت زمان جوشیدن دستگاه گلاب گیری بستگی به اندازه و ظرفیت دیگ شما دارد، هرچقدر دیگ شما کوچک‌تر باشد در مدت زمان کم‌تری دستگاه به جوش می‌آید. در مقابل اگر دستگاه بزرگ‌تر و مایع گلاب  بیش‌تر باشد مدت زمان بیش‌تری برای جوشیدن نیاز دارد.

به طور معمول از ۴۵ دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشد تا دستگاه به شما گلاب را تحویل دهد، اما پس از یک بار استفاده کردن متوجه نحوه کار دستگاه خود می‌شوید.

توصیه می‌شود از دستگاه گلاب گیر تمام پیرکس و یا آلومینیوم با متعلقات پیرکس استفاده کنید تا علاوه بر کیفیت گلاب، عرقیات گیاهی مرغوب و بدون آسیب رسیدن به دستگاه گوارش شما تولید شود.

دستگاه های تقطیر با مخزن مسی و یا استیل هر کدام معایبی دارند که در مورد مس میتوان به قیمت بسیار بالای آن اشاره کرد و در مورد استیل هم میتوان گفت که  علاوه بر قیمت بالا در این نوع مخزن حرارت به صورت نقطه ای وارد میشود و باعث ته گرفتن مواد میگردد.از این رو است که توصیه میگردد از مخزنهای پیرکس یا آلومینیوم استفاده نمایید.بدون شک در قسمت خنک کننده تنها باید از کندانسورهای شیشه ای استفاده کرد.

چطور با دستگاه تقطیر گلاب گیری کنیم؟

چطور با دستگاه تقطیر گلاب گیری کنیم؟

تقطیر یکی از رایج‌ترین راه‌های  جدا سازی مواد از یکدیگر است که قطره‌ها با نقطه جوش متفاوتی که دارند به مایع تبدیل می‌شوند. بعد از فرایند جوش، مایعات به بخار تبدیل شده و بخارهای حاصل از گرما تحت‌تأثیر غیرمستقیم آب سرد به قطره‌های مایع تبدیل می‌شوند که عرق مورد نظر به دست می‌آید.

دستگاه تقطیر در دو نوع  برقی و  آبی در بازار موجود هستند و به فروش می‌رسند، که بهترین و سالم ترین نوع آن دستگاه تقطیر شیشه ای میباشد که از نوع آبی است و کاملا دور از عوامل سرطان زا میباشد.

مخزن آلومینیومی دستگاه که آب و گیاه داخل آن ریخته می‌شود، روی شعله و با حرارت مستقیم قرار می‌گیرد و درب  دستگاه روی آن قرار گرفته و بخار بعد از خنک شدن با آب سرد از لوله خارج می‌شود. ولی در دستگاه تقطیر برقی اینگونه نیست و مخزن دستگاه از آب و گیاه پر می‌شود و روی شعله مستقیم قرار می‌گیرد و در صورت وجود مس در قسمت خنک کننده ایجاد سولفات مس در محصول نهایی اجتناب ناپذیر است.

در مرحله بعد بخار به وجود آمده از عملیات تقطیر توسط فن خنک کننده و شلنگ سیلیکونی که به کندانسور برقی وصل است تبدیل به مایع می‌شود و در نهایت عرق گیاه از شیر تخلیه خارج می‌شود.

کلام آخر

با توجه به مطالب گفته شده در مورد دستگاه گلاب گیری و نزدیک شدن به فصل گلاب اگر تصمیم به گرفتن گلاب در خانه دارید توصیه می‌کنیم که دستگاه گلاب گیر خود را از مراکز معتبر مانند فروشگاه نگین طب آزما خریداری کنید یا می‌توانید این محصول را توسط فروشگاه‌های اینترنتی که یکی از راحت‌ترین و آسان‌ترین روش‌های خرید محسوب می‌شود سفارش دهید تا پس از ثبت سفارش خود دستگاه گلاب گیری را در مدت زمان کم‌تری به صورت بسته بندی شده دریافت ‌کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *